Köpvillkor

 

1.1 Frakt

Vi samarbetar med DHL för att leverera våra varor över hela Sverige. Fraktkostnaden för leverans till närmsta servicepoint är 59kr, är orderbeloppet över 800kr är leveransen fraktfri.

Företag betalar 119 SEK ink moms för DHL paket med utkörning alt 59 SEK ink moms för leverans till DHL Servicepoint.

1.2 Leveranstider

Lagervara på vårt centrallager skickas samma eller närmaste vardag för beställningar innan kl 14:00. Leveranstid på lagervaror 2-4 vardagar inom Sverige.

Önskas leverans inom ett visst datumspann så är detta viktigt att det meddelas till oss så gör vi vårt bästa för att verkställa er önskan.

Icke lagervaror tar oftast mellan ca 5 dagar till 45 bankdagar, så fort vi har ett estimerat leveransdatum så meddelas kund per e-mail.  På varje produktsida finns information om lagersaldo och uppskattad leveranstid. Vi gör alltid allt vi kan för att du ska få hem dina produkter så snabbt som möjligt, vi arbetar med den modernaste tekniken gällande lagerhantering, detta medför en snabb hantering hos oss.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

1.3 Leveransadress

Din beställning skickas till adress som anges vid betalning

1.4 Leveransstatus

När beställning sker, så sänder Ecolight scandinavia AB en orderbekräftelse via e-post.                                          

Vi sänder även ut ett e-postmeddelande för att ni som kund skall kunna spåra leverans när produkten lämnat vårt lager på väg till er angivna adress eller er Servicepoint. När paketet finns att hämtas ut aviseras detta via SMS till av er angivet mobilnummer. Vid en eventuell leveransförsening meddelas detta per mail.

1.5 Skadat paket

Alla produkter som levereras från EcoLight Scandinavia AB kontrolleras från ev. transportskador mm innan vi skickar produkt till er. Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta ej ut ett skadat paket. Upptäcker du inte skadan först då du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan kopplas till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta transportföretaget och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist mellan transportföretaget och kund inte kan lösas, tas kontakt Ecolight Scandinavia AB.

1.6 Ej uthämtade produkter

Har du beställt leverans till DHL Servicepoint och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (ca 1 mån), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete och hantering av varorna. Förskottsbetalningar återbetalas inom 10 dagar från det att produkten åter finns på vårt lager.

1.7 Returfrakter

Eventuella returer betalas av kunden. Frakt av eventuell reklamation eller garantiåtaganden betalas av Ecolight Scandinavia AB. Fraktsedel sänds per mejl till kund, denna fraktsedel skall användas för att vi skall godkänna betalning av frakt.

1.8 Företagskunder

Till företag så levererar vi antingen med DHL paket till en kostnad på 119SEK ink moms som körs ut till leveransadressen, alternativt skickas leverans till närmaste DHL Servicepoint utlämningsplats, detta till en kostnad á 59SEK ink moms. Val av leverans görs i vår WEB kassa. Väljer ni DHL paket till företagsadress under dagtid (innan kl. 16.00), så behöver adressen vara bemannad om inget annat avtalats med oss eller DHL. Leverans aviseras via mail när den skickas från oss.

Om det inte finns någon som kan ta emot paketet levereras det till närmsta DHL serviceställe där det efter avisering kan hämtas ut mot uppvisande av giltig ID-handling. Om ingen finns närvarande på angiven adress och leverans ej kan slutföras så debiteras en avgift som DHL tar för leveranshinder.

2. ÅNGERRÄTT

2.1 Ecolight Scandinavia AB har 14 dagars ångerrätt. Vårt mål är nöjda kunder. Vi gör allt för att ordna det så smidigt som möjligt vid eventuella returer.

Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Returfrakten betalas av kunden. Vill man som privatkund returnera en vara så kontaktar ni kundtjänst på kontakt@ecolight.se alternativt per telefon 08318280.

Returnerade produkter ska alltid returneras i oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande tillbehör. Varan måste vara oanvänd och ej skadad. Ecolight Scandinavia AB är ej ansvariga för eventuella transportskador vid returförsändelse, skicka därför retur väl emballerat. Returen skall skickas på ett sådant sätt att produkten ankommer till vår lageradress, Vi hämtar ej paket vid uthämtningsställe eller fraktbolags distributionscentral.

Returfrakt betalas av kund.

2.2 När du handlar som Företag är det köplagen som gäller, företag omfattas således ej av ångerfristen.

2.3 Specialbeställda produkter eller skräddarsydda produkter omfattas inte av ångerrätten.

3. GARANTI & REKLAMATIONSRÄTT

3.1 Ecolight Scandinavia AB säljer alla produkter med 2–5 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Reklamationsrätten gäller endast vid ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Eventuella fabrikationsfel ska konstateras, därefter repareras eller skickas en ny produkt till er. Vi ersätter vid eventuella fraktkostnader där ursprungsfel fastställs.

3.2 Gäller det handhavandefel alternativt felinställd produkt måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall som vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte för fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion eller utseende.

3.3 Orderbekräftelse gäller som garantibevis.

3.4 Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, garantitiden varierar mellan olika leverantörer. Mer information kontakt@ecolight.se eller på telefon 08-318280

4. BETALNINGSALTERNATIV

4.1 Direktbetalning

Betala med MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och är krypterade enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Ecolight.se.

Dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

4.2 Faktura

4.2.1 Faktura Privatpersoner

Vi erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. Fakturabetalning erbjuds via vår samarbetspartner Svea Ekonomi. Fakturans betalningsvillkor är på 14 dagar och fakturaavgiften är 39 kr. I samband med att du ansöker om att bli fakturakund så sker en kreditupplysning och indentitetskontroll.

4.2.2 Faktura Företagskunder

Vi erbjuder företag att handla mot faktura. Fakturabetalningen erbjuds genom vårt samarbete med Svea Ekonomi. Fakturans betalningsvillkor är på 30 dagar för företag. Fakturaavgiften är 150 kr för företag. I samband med att du ansöker om att bli fakturakund så sker en kreditupplysning och en identitetskontroll.

4.2.3 Förseningsavgift

Vid försening av betalning tillkommer en påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.

4.3 Delbetalning

Vi erbjuder delbetalning av din beställning. Delbetalning erbjuder vi i samarbete med Svea Ekonomi. Du ansöker om delbetalning i samband med att du slutför din beställning i kassan på ett enkelt sätt. Där utförs även en kreditupplysning och en identitetskontroll.

Uppläggningskostnaden för delbetalningen betalas på första avin. Alla frågor om delbetalningar hanteras direkt av Svea Ekonomi.

Kampanj                          Uppläggningsavgift                          Aviavgift             Ränta

Räntefritt

3 månader räntefritt    95 sek 29 sek 0,00 %

6 månader räntefritt    195 sek 29 sek 0,00 %

12 månader räntefritt   295 sek 29 sek 0,00 %

24 månade   9,95% ränta   295 sek 29 sek 9,95 %

Bolagets adress

Ecolight Scandinavia AB

Vintervägen 2b

13540 Tyresö

Integritetspolicy

HANTERING AV PERSONUPPGIFTER

Som handlande kund hos Ecolight Scandinavia AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

Ecolight Scandinavia AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

4.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

4.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

4.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

4.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

4.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Svea Ekonomi.

4.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL och TNT.

4.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

4.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

4.6 Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

4.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

4.8 Ansvarig för dataskydd

Ecolight Scandinavia är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

5. Ändringar till de Allmänna Villkoren

5.1 Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

6. Tvist och lagval

6.1 I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

6.2 Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

6.3 Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.